Assalamualaikum.....

...30/10/14...

Assalamualaikum....

Lamanya masa telah berlalu pergi....last post pertengahan puasa....sekarang...orang dah balik haji pun...idea banyak tapi masa tak berapa nak ada....

Banyak perkara berlaku kebelakangan ni...Alhamdulillah...Allah sangat sayangkan saya...Allah banyak permudahkan urusan saya dan zauj....semua yang baik datang dari Allah...yang buruk dari kesilapan diri saya sendiri....

Ada orang tafsirkan rezeki adalah dalam bentuk wang ringgit...kereta besar....rumah banglo...tapi bagi saya...rezeki itu sangat luas maknanya....ya suatu waktu dahulu....saya juga pernah mempunyai pemikiran sebegitu....tetapi pengalaman adalah sesuatu yang amat berharga...mengajar tentang suatu kehidupan yang tidak ada tertulis di mana-mana cetakan sekalipun...

Menyambung kembali sillaturrahim yang terputus suatu ketika dahulu juga bagi saya adalah rezeki yang tidak ternilai dari Allah...walaupun masih terdapat rintangan dan halangan...tapi amat bersyukur dengannya....moga ianya menjadi asbab kepada kebaikan-kebaikan seterusnya...amin...

Saya sangat percaya dan yakin...bila kita jaga hubungan dengan Allah....Allah akan perbaiki hubungan kita sesama manusia...apa masalah sekalipun...kita wajib kembali pada DIA....sebab DIA yang kurniakan masalah tu pada kita...pastinya jalan penyelesaian juga ada pada DIA....mohonlah sepenuh hati....cuma masa samada cepat atau lambat sahaja Allah akan tunjuk jalan penyelesaiannya pada kita...

Semakin hari....usia kita semakin bertambah...semakin kita selangkah dekat dengan gelaran "Allahyarham/Allahyarhumah"....dunia ini hanya sementara...perkara yang patut kita fikirkan adalah bekalan kita di sana nanti....

Setiap hari saya soalan sama bermain di kotak pemikiran saya...adakah bekalan saya mencukupi jika Allah tarik nyawa saya tika dan saat ini....Allahuakbar...banyak dosa saya....saya pun bukan baik sangat....tapi Allah sangat baik....tetap membuka peluang untuk saya kembali kepada-NYA...

Adakala dalam kehidupan kita ini....Allah banyak beri ruang dan peluang untuk kita bertaubat....untuk kita menambah bekalan di sana nanti....tapi syaitan laknatullah juga banyak mengisi ruang kita agar menutup mata hati kita ke arah kebaikan tanpa kita sedar....sentiasalah beristigfar....dan sentiasa mohon agar Allah jauhkan dari sebarang kecelakaan...

Setiap yang terbaik yang diinginkan pasti disusuli dengan suatu pengorbanan tak kira kecil atau besar....begitu juga jika inginkan redha Allah....pandang diri dari bawah sampai atas....pandang pasangan kita...anak-anak kita...begitu juga orang sekeliling....kadangkala yang paling susah untuk kita korbankan adalah yang terbaik buat kita....

Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat diri kita....tanamkan dalam diri....hanya Allah tempat bergantung....hanya Allah tempat meminta....hanya Allah tempat mengadu....dan Allah sangat baik kepada setiap hamba-NYA.....

Bersyukurlah dengan seikhlasnya atas setiap kurniaan dari Yang Maha Esa....jangan pernah mengeluh...jangan pernah simpan dendam atau perasaan marah pada sesiapapun...sebab percayalah ianya tidak membawa walau sedikit pun kebaikan kepada kita....




Ramadhan Karem....

...11/7/14...

Assalamualaikum....

Hari ni dah masuk hari yang ke 13 berpuasa.....sekejap betul masa berlalu....makin sayu sebab ramadhan akan berlalu pergi dalam sedikit masa lagi....

Terasa masih banyak yang ingin dilakukan....terasa amalan masih sikit....harapan dan doa agar madrasah ramadhan kali ini akan meninggalkan kesan yang lebih baik dari sebelumnya....amin....

Beberapa hari lepas terdengar dalam ikim fm....umat sebelum Nabi Muhammad S.A.W....Allah kurniakan umur yang panjang untuk membolehkan mereka terus-terusan beribadat tapi umat  Nabi Muhammad S.A.W Allah kurniakan  bulan penuh rahmat ini untuk digunakan sepenuhnya mengaut segala pahala dan beribadat semahunya kerana umur umat nabi Muhammad S.A.W adalah sangat pendek...

Allah....Allah....Allah..... 
Ramadhan Karem.....

..rentetan..

...9.5.14...

Assalamualaikum...

Terasa cepat sangat masa berlalu...tiba-tiba je dah nak masuk pertengahan bulan 5....bermakna Ramadhan just round the corner beb...tak sabar rasanya...moga Allah beri kesempatan pada diri ini untuk bertemu Ramadhan ini...

Masih teringat Ramadhan yang lalu....memberi erti yang sangat besar buat kehidupan kami berdua....moga kali ini jua Allah beri kenikmatan berlipat kali ganda buat kami...In shaa Allah....amin...

Sebulan juga blog ni sepi....pertukaran di sana sini....pembayaran itu ini....kesana dan kesini....dan akhirnya hanya ingin merehatkan diri....Alhamdulillah Allah masih bagi masa untuk menikmati hidup yang sementara ini...pinjaman seketika....

Masih terdengar-dengar di cuping tellinga....ceramah Ustaz Shauqi....pesanan beliau....jangan difikirkan bilakah akan kiamat....apakah dajjal laknatullah telah keluar....dimanakah imam mahdi....akan tetapi fikirkan apakah persediaan kita untuk menghadapi hari-hari disana nanti.....dan kiamat kecil bagi kita adalah kematian kita....Allah...Allah...Allah...tersentap hati dengar kata-kata Ustaz....

Setiap dari kita pasti melakukan kesilapan...samada kecil mahupun besar....dan kita tak akan mampu untuk memuaskan hati sesiapapun....oleh itu....perbanyakkan mohon ampun dari Yang Maha Esa....perbaiki hubungan dengan DIA....berdoa dan terus berdoa tanpa jemu....yakin dengan Allah...tapi kita yang perempuan ni WAJIB lah tutup aurat sepenuhnya....

Cuba bayangkan kita ni majikan....bagi bonus pada pekerja tapi pekerja kerja sambil lewa....produktiviti kurang....attendance teruk....buang masa....mesti bonus tahun depan ada kesannya...tpi Allah tetap bagi rezeki pada kita....walau kita ingkar dengan suruhan-Nya...walau tak nak solat...walau tak nak tutup aurat....walau tak ada masa pergi dengar kuliah...walau tak sempat bersolat sunat...Allah tetap sayang kita....diberi kehidupan yang bahagia....dikurniakan zuriat dan harta....masih ada kekuatan untuk mencari rezeki....masih ada akal yang sehat untuk berfikir waras.....tapi kita ni manusia....cepat lupa dengan majikan kita....dan bila ada musibah...mula menyalahkan orang sekeliling....Allahu....

Allah tu Maha Penyayang lagi Pemurah dan Maha Pengampun....pintu taubat sentiasa terbuka....semoga Allah beri hidayah pada kita semua....amin.....  

food photos......

Assalamualaikum....

Hari ni kita share food photo je la yer..... :)









Ok....time to cheer up my blog.....yiippppieeeeeee....!!!!!!!!!!!!!!!!!

Impromptu Short Vacation.....

...22/3/14...

Assalamualaikum...

Masa cuti panjang bulan January lepas....en sudoku & i decided to stay one night at Cameron Highland...actually it was an impromptu short vacation....

Niat sebenarnya nak balik Ipoh....so otw tu singgahlah cameron....cadangnya nak menikmati strawbery selepas tergoda dengan post cik kaki....hehehehe...

Sampai di pekan tanah rata dalam pukul 3.00 petang...nak draw duit...so buat u-turn...sekali ternampak satu hotel budget ni....stand on its own building....rate dalam RM65 to RM 95....kira ok sangat lah tu kan...weekdays lak tu...memang tak ramai orang lah kan....tapi masa tu en sudoku tak bagi kata putus nak stay or terus gerak Ipoh...

Setelah dipujuk-pujuk....akhirnya dia bersetuju....hotel yang menarik...berbaloi dengan harganya....kami ambil 2 single bed sebab nak tingkat satu....memang tak ada kipas sebab sejuk kan...dan tempat hotel pun strategik....dinner malam tu kami jalan kaki je...breakfast besok pagi tu pun kami jalan kaki je sebab rupanya berdepan dengan pasar....

Nama hotel tu 'Birds Nest Hotel'.....


Ruang lobi dan reception....



Ni pula bilik hotel....

Eh tak perasan ada model tak berbayar....mueehehehehe....overall...memang puas hati....golongan marhein...duk sini la.... :) 

Masa check in tu..indian lady was at the counter...dia siap tanya nak sejadah ke tak dan bagitau arah kiblat ada dalam bilik....baguskan....kadangkala orang kita seagama pun buat tak tahu jer....mmmm....

Kalau sesiapa nak bercuti budget di Cameron Highland....bolehlah menginap disini....

                        HOTEL BIRDSNEST CAMERON HIGHLAND
                        1, JALAN PERDAH
                        39000, TANAH RATA
                        CAMERON HIGHLAND
                        PAHANG

                        TEL : 05-4914375
                        WEBSITE : www.birdsnesthotel.com


doa kami bersamamu....

...11/3/14...

Assalamualaikum....

Daripada ALLAH kita datang
Kepada ALLAH jua kita kembali...

Daripada ALLAH kita peroleh nikmat
Kepada ALLAH juga kita memohon perlindungan...

Musibah yang melanda membuatkan seluruh negara juga seluruh dunia gempar....masakan tidak...teknologi tercanggih saat ini tidak mampu menjelaskan apa yang telah berlaku....membuatkan semua terdiam...kelu lidah untuk berkata-kata...

Mungkin...kita kini lebih taksub dengan kecanggihan teknologi sedia ada yang dicipta oleh manusia...sehingga terlupa akan PENCIPTA TERHEBAT alam semesta ini....

Mungkin jua....kita sudah terlalu lalai dengan kesenangan....terbuai-buai dengan kenikmatan yang Allah beri....hingga kita terlupa....semuanya hanya pinjaman.....semuanya hanya bersifat sementara....SEMUANYA MILIK MUTLAK ALLH S.W.T....

Jadikan musibah ini sebagai 'wake up call' bagi kita....untuk mempertingkatkan lagi ibadah kita....kerana mati itu sungguh pasti.....cuma bagaimana...dimana....bila...itu yang menjadi rahsia Allah...

Sama-sama kita panjatkan doa beserta solat hajat....agar Allah bagi petunjuk...bukakan jalan....dalam penyelesaian musibah yang melanda kini...

Ya Allah.....Ya Rahman....Ya Rahim....Engkau lindungi mereka walau dimana mereka berada....

...teruskan berdoa untuk MH370...



backdated post....

...12/2/2014...

Assalamualaikum...

Terlalu banyak yang nak diceritakan sampai tak tahu nak mula dari mana.... :)

Permulaan 2014 yang agak hambar...akan tetapi menjelang Maulidur Rasul bersamaan 12 Rabiulawal....hati berkobar-kobar...sesuatu perubahan akan berlaku....

Alhamdulillah...Allah sentiasa disisi....segalanya dipermudahkan....terlalu banyak yang diberi oleh-Nya...zauj juga dengan izin-Nya berlembut hati menerima perubahan ini....

Doa yang tidak putus-putus....agar Allah tetapkan hati untuk istiqomah di jalan yang telah dipilih ini....

Cabaran dan dugaan pasti tiba....berwarna....tiada ilmu....buat yang wajib...masih banyak perkara sunat yang boleh dibuat...ia...semuanya ada benarnya....tapi niat dalam hati ini...hanya DIA yang tahu....jangan cepat menilai orang lain atas kekhilafan yang dibuat....saya sangat percaya dengan ketentuan Allah....di setiap kesulitan pasti DIA beri jalan keluar jika kita benar-benar yakin dengan-Nya...


Alhamdulillah di atas setiap kurniaan-Nya...
Alhamdulillah di atas kekuatan dan keberanian anugerah-Nya...
Sehingga mampu berdiri di tahap ini....
Walaupun belum cukup sempurna....
Tapi akan diusahakan sehingga berjaya...


Ya Allah....moga diri ini terus istiqomah dalam perjalanan menuju jannah-Mu Ya Allah...

Wahai wanita terindah ciptaan Allah....jagalah solatmu....litupilah auratmu....perbaikilah akhlakmu...moga sama-sama kita berada di syurga kelak....In shaa Allah...Allahumma Amin...